26 okt: Mikael Byström om svensk flyktingpolitik under 1900-talet

Framtidsakademin

Mikael Byström gästar Framtidsakademin och föreläser om hur flyktingmottagandet och flyktingpolitiken har sett ut tidigare i Sverige under 1900-talet, med fokus på 30-50-talet, och vad vi kan lära oss i dag av historien.

Mikael är docent i historia och lektor vid historiska institutionen vid Uppsala universitet där han också disputerade med sin avhandling “En broder, gäst och parasit – Uppfattningar och föreställningar om utlänningar, flyktingar och flyktingpolitik i svensk offentlig debatt 1942-1947”. Han har i sin forskning mestadels arbetat med flyktingpolitik, särskilt 1930-1950-tal, men också arbetat med populärkultur som historia.

Tid: Onsdag 26 oktober, kl. 18:00-19:30
Plats: STADSBIBLIOTEKET, Svartbäcksgatan 17

Tema Migration hösten 2016

Hur kan vi förstå och förhålla oss till en värld där människor migrerar? Vad driver människor på flykt och vad kan historien lära oss om migration och flyktingmottagande? Dessa frågeställningar behandlas i höstens föreläsningsserie, där du får möta fem framträdande röster.

Framtidsakademin är ett samarbete mellan CEMUS, Folkuniversitetet och Stadsbiblioteket i Uppsala. Verksamheten finansieras med stöd från Folkuniversitetetsföreningen.

Föreläsningarna arrangeras en onsdag varje måndag kl 18.00–19.30 på Stadsbiblioteket. De är kostnadsfria och öppna för allmänheten. Vi bjuder på frukt i pausen.

Välkommen att diskutera framtidens frågor med dagens forskare!