Nov 14: Uppsala tar Ansvar – en heldag för hållbarhet

En dag fylld av inspiration och möten för att skapa ökad medvetenhet om hur man som företag, organisation och individ kan ta ett större hållbarhetsansvar. Direktsändning från klimatmötet i COP23 med bl.a klimatforskaren Kevin Anderson samt en föreläsning av den 17-årige klimataktivisten Xiuhtezcatl Martinez är några av programpunkterna.

Parts of the programme will be in English (ENG) – see programme below.

REGISTRERING

Intresserade studenter och anställda vid CEMUS har möjlighet att närvara utan kostnad. Begränsat antal platser. Anmäl er här: http://www.trippus.net/uppsalataransvar/vip/cemus

För de som endast vill gå och se föreläsningen med Xiuhtezcatl Martinez klockan 16.00 går det bra att anmäla sig här: http://www.trippus.net/uppsalataransvar/xmartinez/uu

För mer information, besök även: http://www.relation.se/uppsalataransvar/program-uta-37615182

UR PROGRAMMET

8.00 Uppsala tar ansvar öppnar
8.00-9.00 Frukost serveras
9.00-10.00 Föreläsning Parul Sharma
11.00-11.20 Seminarium med uppsalaalumnen Pär Holmgren
11.00-12.30 Direktsändning från klimatmötet COP 23 i Bonn – Seminarium med Kevin Anderson, Johan Rockström, Cristiana Figueries m.fl. (ENG)
11.30-13.00 Lunch serveras
12.30-12.50 Seminarium med professor Maria Strömme, Uppsala universitet
13.00-13.20 Föreläsning med Isak Stoddard, Uppsala universitet: Ansvar för vem? Kunskap, ledarskap och samhällsförändring i klimatförändringarnas tidevarv
13.45-15.00 Xiuhtezcatl Martinez, föreläsning 1 (ENG)
14.00 Uppsala Tar Ansvar öppnar för de som endast löst biljett till föreläsningen kl 16.00
16.00 Xiuhtezcatl Martinez, föreläsning 2 (ENG)

PRESENTATION MEDVERKANDE

PARUL SHARMA
Parul Sharma är Counsel och Head of CSR Compliance på Advokatfirman Vinge. Parul har en mångårig erfarenhet inom området CSR och ansvarfulla leverantörsled inom näringslivet. Parul har under flera år rankats som en av de mest inflytelserika CSR experterna i Norden.

Parul är också rektor på the Academy for Human Rights in Business, där över 400 företag har utbildats inom CSR frågor. Parul har bland annat arbetat på EU Commission DG Aid, Amnesty Business Group, Stora Enso, och Sandvik AB. Parul har även utsetts till ordförande för Svenska regeringens delegation för FN:s hållbarhetsmål; agenda 2030.

PÄR HOLMGREN

Pär Holmgren är en känd TV-meteorolog med passion för klimatfrågor som föreläser om kopplingarna mellan miljöfrågor, klimatfrågor och mer humanitära frågeställningar.

Det viktigaste för Pär är att förklara kopplingarna mellan de rena miljöfrågorna, de naturvetenskapliga frågorna och de följdverkningar som de för med sig, de mer humanitära frågeställningarna. Är Pär pessimistisk? Nej, snarare realistisk. Vi kan gå över från olja och kol till ekologiskt och långsiktigt hållbara alternativ – och ju förr vi gör det , desto lindrigare kommer vi undan. När samhället väl börjar reagera så kan det gå fort. Pär Holmgren lär dig tolka de många klimatbudskap som möter oss och ger också tips om hur du kan “klimatsäkra” ditt dagliga liv.

MARIA STRÖMME
Professor i nanoteknologi vid Uppsala universitet. När hon tillträdde sin tjänst blev hon Sveriges yngsta lärostolsprofessor i ett teknikämne. Hon arbetar bland annat med att skapa en plattform i Uppsala för ett starkt samarbete mellan materialforskning på Ångströmlaboratoriet och farmaci/ bioteknikforskning vid Biomedicinskt centrum i Uppsala som utför forskning på farmaceutiska material och system med hjälp av fysikens verktyg och kunnande.

Maria Strømme har fått en rad utmärkelser. 2012 tilldelades hon Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) guldmedalj “för hennes grundläggande och tillämpande forskningsinsatser inom nanoteknologi och för hennes omfattande entreprenörskap inom fysik och medicin”. 2016 utsågs hon till Årets Svenska Kvinna av SWEA International och samma år fick hon även innovationspriset Hjärnäpplet samt utsågs till Årets Hedersupplänning.

ISAK STODDARD
Isak Stoddard är stf. Föreståndare för Centrum för Hållbar Utveckling (CEMUS) vid Uppsala universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet. Under de senaste 10 åren har han utvecklat tvärvetenskapliga och transformativa former av högre utbildning, lärande och samverkan i relation till de globala ekologiska och sociala utmaningarna av vår tid. Isak leder även ett 10-årigt forskningsinitiativ kring klimatledarskap som bygger på en serie gästprofessurer vid Uppsala universitet och som möjliggjorts genom en donation från IT-entreprenören Niclas Zennström.

Isak kommer hålla en interaktiv och deltagande föreläsning om de stora ekologiska och sociala utmaningarna i vår samtid och vem som bär ansvaret för dem. Vilka val står vi inför när det gäller den långsiktiga hållbarheten för livet på planeten? Vad innebär det att omsätta kunskap till handling och visa ledarskap – inom våra organisationer, i politiken, och i våra liv?

XIUHTEZCATL MARTINEZ
Xiuhtezcatl Martinez från Colorado, USA, är en 17-årig klimataktivist, hip-hop-artist och extraordinärt kraftfull röst i klimatdebatten världen över. Xiuhtezcatl har gjort sin röst hörd på några av världens allra största scener bland annat på FN:s toppmöte i Rio de Janeiro Rio+20, han har varit huvudtalare vid FN:s generalförsamling i New York. Han är chef för Earth Guardians, en global organisation av unga aktivister, konstnärer och musiker från hela världen som arbetar tillsammans för att skapa en positiv förändring, för att bekämpa klimatförändringarna. År 2013 blev han den yngsta av 24 nationella ”change-makers” utsedda att delta i President Obamas Youth council. Hösten 2016 var ha gäst i Skavlan där han berörde gäster och tittare. Se klippet från Skavlan här https://www.youtube.com/watch?v=dwQz68727OI