27 maj: Framtidsakademin: Vad händer nu med EU som fredsprojekt?

Temat för vårens framtidsakademi är “dagsaktuellt”
Nyhetsartiklar och politiska prognoser spår en förändrad värld. Vårens framtidsakademi lyfter upp forskningen bakom nyhetsrubrikerna och ställer frågan: vad säger forskarna om vår samtid? Vi gör nerslag i frågor som berör vår matsäkerhet, den politiska stabiliteten i Europa och internationella hälsofrågor.

sverkergustavssonPå onsdag, den 27 maj, gästas Framtidsakademin av Sverker Gustavsson, professor emeritus i statsvetenskap, Uppsala universitet. Sverker föreläser om hur EU-samarbetet förändras av ekonomiska kriser och ökad nationalism i Europa under rubriken “Vad händer nu med EU som fredsprojekt?“.

Föreläsningen äger rum i Stadsbiblioteket, den 27 maj, kl 18-19:30. Vi bjuder på frukt!

Framtidsakademin är ett samarbete mellan Folkuniversitetet och CEMUS, en del av Centrum för hållbar utveckling vid Uppsala universitet. Syftet med samarbetet är att sprida aktuell forskning till intresserade människor utanför universitetets väggar. Verksamheten finansieras med stöd från Folkuniversitetetsföreningen.