9 nov: Film & Framtid – I jakt på ett bättre liv

ba%cc%88ttreliv

Film & Framtid visar “I jakt på ett bättre liv” följt av samtal med filmens regissörer och Uppsala stadsmission

Tid: 9 november, kl 17:30
Plats: Fyrisbiografen, S:t Olofsgatan 10, Uppsala
Pris: 80 kr (inkl. enklare fika)

I ett års tid har Tova Kurkiala Medbo och Caroline Kernen följt tre kvinnor som reser mellan Stockholm och Rumänien för att tjäna pengar till sina familjer. Oftast tigger de på gatan eller pantar burkar i Sverige. I filmen om deras liv får vi följa Denisa 23, Sara 24 och Liliana 49. Det som börjar med hopp om att deras barn ska kunna växa upp med mer pengar och till en ljusare framtid, slutar inte som de hade tänkt sig.

Efter filmen följer ett samtal med filmens regissörer och Uppsala stadsmission.

Om Film & Framtid

Just nu befinner sig 65,3 miljoner människor på flykt undan krig, terror och förföljelse världen över. Det är fler än hela Franrikes befolkning och 5,8 miljoner fler än förra året. Detta är helt ofattbara siffror.

Vi tror att film och berättelser spelar en viktig roll för hur vi kan förstå och orientera oss i vår omvärld och samtid. Därför arrangerar Fyrisbiografen, Folkuniversitetet och CEMUS vid Uppsala
universitet denna höst en film- och föreläsningsserie i tre delar som belyser frågor om flykt och migration. Välkommen att få perspektiv på dagens situation och på framtiden. Övriga filmvisningar sker 5 oktober och 9 november.

I priset ingår inträde till filmvisningen, en kortare föreläsning i anslutning till filmen och enklare fika.
Film & Framtid är ett samarbete mellan Fyrisbiografen, Folkuniversitetet i Uppsala och CEMUS, Uppsala universitet

Läs mer om projektet “Film & Framtid” och boka biljetterFyrisbiografens hemsida.