Anmälan, antagning, registrering & obligatoriska kursstarter höstterminen 2015

Viktiga datum och deadlines

9 juli
Antagningsbesked med svarskrav – på eftermiddagen den 9 juli publiceras antagningsbeskedet för hösten 2015. Gå in på www.antagning.se Mina sidor för att läsa och svara på det.

15 juli
Om du missat att ansöka till någon av våra kurser kan du göra en sen anmälan på www.antagning.se. En sen anmälan innebär att du kan gå kursen om det blir platser över, vilket varierar mellan olika kurser (t.ex. är det enklare att komma in på kurser som Global miljöhistoria jämfört med våra internationella kurser). Efter du gjort din sena anmälan så är nästa steg att komma till den obligatoriska kursintroduktionen för respektive kurs, se tider nedan.

31 juli
Sista svarsdag – den 31:a juli kl. 24.00 är det sista chansen att svara på ditt antagningsbesked på www.antagning.se.

3-7 augusti
Välkomstbrev skickas ut via email med kursinfo som preliminärt schema, litteratur och obligatoriska kursintroduktioner.

6 augusti
Antagningsbesked – ditt andra antagningsbesked inför hösten 2015 publiceras på eftermiddagen den 6 augusti på www.antagning.se.

10 augusti
Webbregistrering öppnar på https://studentportalen.uu.se. Du hittar inloggningsuppgifter i utskicket från Uppsala universitet. Du behöver webbregistrera dig annars förlorar du din plats, se deadlines för webbregistrering nedan.

24 augusti kl. 11.00-13.00 (drop-in)
Kursinfo och registreringshjälp Hållbar utveckling A – kom och ställ frågor om kursen och få hjälp med din registrering, i CEMUS bibliotek, Villavägen 16. karta: www.web.cemus.se/contact/

24 augusti kl. 24.00
Sista dag för webbregistering för kurserna Hållbar utveckling A, 30 hp, och Sustainable Development – Project Management and Communication, 15 hp.

25 augusti kl. 24.00
Sista dag för webbregistrering för kurserna Global miljöhistoria, 7.5 hp, och Global Challenges and Sustainable Futures, 7.5 hp.

26 augusti kl. 24.00
Sista dag för webbregistering för kursen The Global Economy – Environment, Development and Globalisation, 15 hp.

27 augusti kl. 24.00
Sista dag för webbregistrering för kursen Critical Perspectives on Sustainable Development in Sweden, 7.5 hp.

31 augusti kl. 8.15
Obligatorisk kursintroduktion Hållbar utveckling A, 30 hp, i Lindahlsalen, EBC, Norbyvägen 14. Karta: www.ebc.uu.se/hitta-find.

31 augusti kl. 10.15
Obligatorisk kursintroduktion Masterprogrammet i hållbar utveckling, Introduction to Interdisciplinary Science, 5 hp, i Hambergsalen, Geocentrum, Villavägen 16, map: www.geo.uu.se/om-oss/geocentrum.

31 augusti kl. 13.15
Obligatorisk kursintroduktion Sustainable Development – Project Management and Communication, 15 hp i rum 12:228, Blåsenhus, von Kraemers Allé 1A, karta: www.blasenhus.uu.se/om-blasenhus/besok/hittahit.

1 september kl. 10.15
Obligatorisk kursintroduktion Global miljöhistoria, 7.5 hp, i Ekmansalen, EBC, Norbyvägen 14. Karta: www.ebc.uu.se/hitta-find.

1 september kl. 17.15
Obligatorisk kursintroduktion Global Challenges and Sustainable Futures, 7.5 hp, i Hambergsalen, Geocentrum, Villavägen 16, karta: www.geo.uu.se/om-oss/geocentrum.

2 september kl. 17.15
Obligatorisk kursintroduktion The Global Economy – Environment, Development and Globalisation, 15 hp, i Betty Pettersson-salen, Blåsenhus, von Kraemers Allé 1A, karta: www.blasenhus.uu.se/om-blasenhus/besok/hittahit.

3 september kl. 17.15
Obligatorisk kursintroduktion Critical Perspectives on Sustainable Development in Sweden, 7.5 hp, i Betty Pettersson-salen, Blåsenhus, von Kraemers Allé 1A, karta: www.blasenhus.uu.se/om-blasenhus/besok/hittahit.

Kursen Klimatet, energin och det moderna samhället startar sista veckan i oktober, information om webbregistrering och obligatorisk kursintroduktion läggs upp senare.

Frågor och svar
Läs mer på www.uu.se/utbildning/antagning/efter-anmalan, www.uu.se/utbildning och www.uu.se/valkommen.

Hur går registreringen till?
– All registrering utom för masterprogrammet i hållbar utveckling sker via webbregistrering på www.studentportalen.uu.se

När kan jag tidigast registrera mig och när stänger den?
– Webbregistrering öppnar 10 augusti och stänger en vecka innan obligatorisk kursstart, se exakta tider ovan. Kom ihåg att innan dess svara ja via antagning.se. För reserver gäller särskilda regler.

Vad händer om jag missar registreringen?
– Om du missar webbregistreringen förlorar du din plats, kontakta daniel.mossberg@csduppsala.uu.se vid problem.

Hur och när ska jag registrera mig om man är reservantagen?
– Reservantagna och sent anmälda behöver närvara vid den obligatoriska kursintroduktion och erbjuds då att gå kursen i mån av plats.

Hur och när ska jag registrera mig om man är efterantagen?
– Se ovan.

Vem kontaktar jag på institutionen om jag har frågor?
– Kontakta daniel.mossberg@csduppsala.uu.se eller vid brådskande fall via sms: 073-065 02 28