Feb 7: Medan klockan tickar

En teaterföreställning om fyra forskare som vigt sina yrkesliv åt klimatet

Var: Kollaboratoriet Uppsala, Östra Ågatan 19, Uppsala (bottenplan)
När: Tisdag 7 februari, 15-17
Biljetter: Entré är gratis men begränsat antal platser. Registrering krävs och är bindande. Registrera dig här.
Arrangörer i Uppsala: CEMUS vid Uppsala Universitet och SLU

OM FÖRESTÄLLNINGEN
Vi vet numera mycket om hur det står till med vår jord, vårt klimat och hur vårt sätt att leva påverkar klimatet. Men hur gör vi för att få våra regeringar, och oss själva, att också fatta tillräckligt drastiska beslut utifrån den informationen? Vad tänker de som vet mest av alla om hotet mot jordens framtid – klimatforskarna?

Mängder av forskare över hela världen ägnar sina yrkesliv åt att kartlägga miljöhotet, försöka hitta strategier och förhållningssätt som kan styra utvecklingen åt ett mer konstruktivt håll.
I den här föreställningen, som bygger på intervjuer med fyra etablerade klimatforskare, får vi ta del av forskarnas tankar, rädslor och förhoppningar.
Hur är det att komma hem till sin familj på kvällen efter att ha ägnat en hel dag åt katastrofscenarios? Hur bör vi egentligen leva? Och vad är drivkraften bakom att just de blivit klimatforskare?

Forskarna har intervjuats av fyra dramatiker, vilket resulterat i en pjäs med utgångspunkt i intervjuerna. Fyra skådespelare gestaltar pjäsen i en iscensatt läsning. Dramatiker: Ninna Tersman, Anders Duus, Dougald Hine, Jesper Weithz. Manus är sammanställt och bearbetat av Gustav Tegby.

Regissör:
Sara Giese

Skådespelare:
Julia Dufvenius
Jennie Silfverhjelm
Krister Kern
David Lenneman

Den iscensatta läsningen är ett samarbete mellan Dramaten, Riksteatern och Östgötateatern. Det är en del av ett större projekt som sker tillsammans med Stockholm Enviroment Institute (SEI), Stockholms Universitet med stöd från VINNOVA.