I bilden nedan finner ni kursens artikelkompendium. I det återfinner ni både den obligatoriska läsningen inför kursens seminarier, samt den litteratur vi rekommenderar för att ni ska få en fördjupad förståelse för de teman som uppkommer på kursens tillfällen. I vissa fall erbjuder litteraturen också perspektiv som kompletterar de teman som uppkommer under dessa. Vi har visualiserat litteraturen med förhoppningen att det ska ge er en överblick till olika områden inom vilka man forskar och diskuterar förändring, samt där arbete med förändring kan ske. Vi rekommenderar att ni använder visualiseringen för att navigera er bland kursens litteratur och självständigt välja läsning som är särskilt relevant för ert förändringsprojekt.
Artiklarna finns att ladda ner på Studentportalen.
Om du vill ladda ner visualiseringen till din dator eller telefon kan du göra det här: Kompendium 2019
Här följer läsanvisningar för kursens veckor:
Vecka 11
Obligatorisk läsning
Inför Seminarium 1 (se seminarieinstruktion)
- Egen fördjupningsbok: översiktsläsning av hela boken, samt fördjupad läsning av utvalda delar.
- Scoones, Newell & Leach (2015). The Politics of Green Transformations. I Scoones, Leach & Newell (eds.) The Politics of Green Transformations. London: Earthscan
Vecka 12
Obligatorisk läsning
- Egen fördjupningsbok: fortsatt översiktsläsning av hela boken, samt fördjupad läsning av utvalda delar ni finner relevanta för ert förändringsprojekt (se förberedelseuppgift inför workshops)
Inför Seminarium 2 (se seminarieinstruktion)
- Westley, Tjornbo, Schultz, Olsson, Folke, Crona & Bodin (2013). A Theory of Transformative Agency in Linked Social-Ecological Systems. Ecology and Society, 18(3).
- O’Brien & Sygna (2013). Responding to climate change: The three spheres of transformation. Proceedings of Transformation in a Changing Climate, 19-21 June 2013, Oslo. University of Oslo.
- Egenvald artikel från kompendiet
Rekommenderad läsning
Eftersom vi under den här veckan kommer diskutera universitetens roll och ansvar inom hållbar utveckling, samt att driva förändring genom lokal och regional planering, rekommenderar vi följande material för att fördjupa förståelsen för dessa teman:
- Facer (2016) What are Universities for? Blog post in Educated Optimism
- Österbergh (2012). The Elephant in the Room: How the Power of Change Is Surrendered. I Nyström (red.) Glimpsing Paths – Being and Acting in Times of (Un)certainties. Uppsala: CEMUS.
Vecka 13
Obligatorisk läsning
- Egen fördjupningsbok: fortsatt läsning och fördjupning av de delar ni finner relevanta för ert förändringsprojekt
Rekommenderad läsning
Eftersom vi under den här veckan kommer diskutera förändringsarbete utifrån ett reflexivt perspektiv där förståelse och förändring kombineras, samt civil olydnad och dess roll i demokratiskapande, rekommenderar vi följande material för att fördjupa förståelsen för dessa teman:
Vecka 14
Obligatorisk läsning
- Egen fördjupningsbok: fortsatt läsning och fördjupning av de delar ni finner relevanta för ert fördjupningsprojekt
Rekommenderad läsning
Under den här veckan kommer vi diskutera journalistik och medias roll i miljö- och hållbarhetsfrågor. För att fördjupa förståelsen av veckans teman rekommenderar vi följande material:
- TBD