Nov 21: På flykt i en varmare värld med Shora Esmailian

Välkommen till en öppen föreläsning med Shora Esmailian, författare och journalist.

När? Tisdag, 21/11 kl 13.15-15.00

Var? Hambergssalen, geocentrum

Om Shora Esmailian

Shora arbetar som journalist och är aktuell med boken Ur askan – Om människor på flykt i en varmare värld (2012, Natur & Kultur). I boken porträtteras några av de människor som tvingas lämna sina hem på grund av klimatförändringar. I personliga reportage från Pakistan, Egypten och Kenya skildras individerna bakom de flyktingströmmar som rullar genom en värld under uppvärmning.

Under 2017 arbetar hon som redaktionssekreterare på Sydsvenskan kultur, artiklarna hon skriver där hittar du på sydsvenskan.se.

Shora är också medförfattare till böckerna Iran on the Brink – Rising Workers and Threats of War (2007, Pluto Press) och Sprängkraft i Iran – Arbetarkamp och krigshot (2005, Federativs förlag), båda skrivna tillsammans med Andreas Malm.

Sedan 2004 arbetar Shora som journalist. Mestadels skriver hon om Iran, Mellanöstern, feminism och genusfrågor, rasism, migration, arbetsmarknad och klimat. Hon har bland annat arbetat som redaktionssekreterare på tidningen Arbetaren, chefredaktör på Stockholms universitets studentkårstidning Gaudeamus och redaktör på reportagetidningen Re:public.

Mellan april 2015 och december 2016 var hon ledamot i Kulturrådets arbetsgrupp för stöd till facklitteratur.

Läs mer på: https://shoraesmailian.com/