Nov 30: Klimatforum in Stockholm with Kevin Anderson, Isak Stoddard and others

Var: Munchenbryggeriet, Stockholm
När: Torsdag 30 November, 8-18
Arrangörer: Naturvårdsverket och Aktuell Hållbarhet

FILMER OCH DOKUMENTATION FRÅN DAGEN HÄR.

Klimatforum 2017 riktar strålkastarljuset på både små och stora lösningar. Att förverkliga Parisavtalet är en av vår tids största gemensamma utmaningar.

Politisk kraft och internationella överenskommelser är viktigt – mycket har vi redan klarat och flera lösningar finns inom räckhåll. Ytterligare innovationer och industriella språng visar vägen framåt – tillsammans med kollektiva beteendeförändringar och en stor dos personligt ansvar.

Uppsala Universitets Zennströmprofessor i klimatledarskap Kevin Anderson bidrar tillsammans med Isak Stoddard, Bitr. Föreståndare på CSD/CEMUS till programmet som även innehåller bidrag från Isabella Lövin, Johanna Lizzinger Peitz m.fl.

Registrering och mer information här: https://www.aktuellhallbarhet.se/konferens/klimatforum2017/

Ett utdrag ur programmet nedan med länkar till presentationer av Kevin Anderson och Isak Stoddard.

Paris-processen från utsidan och insidan (detta pass är på engelska)
Fortfarande beskrivs Parisavtalet som en av den internationella diplomatins stora triumfer. Men det är först i efterhand som det går att på riktigt avgöra om världens ledare verkligen levererade. Klimatforum inleds med två perspektiv på vad Parisavtalet hittills betytt. Kommer det att leda till det monumentala politiska och ekonomiska systemskifte som utlovats?

Kevin Anderson, gästprofessor vid CEMUS, Uppsala Universitet samt professor i energi och klimatförändringar, University of Manchester
Johanna Lissinger Peitz, ämnesråd och chefsförhandlare, Regeringskansliet

Ladda ner Kevins presentation här.

Politiken: Lokala klimatbokslut och verktyg som förankrar Parisavtalet

Internationella avtal och stolta deklarationer får kraft när de förankras hela vägen ned till de lokala beslutsprocesserna. Svenska kommuner måste förhålla sig till uppsatta mål för klimatet och miljön, sätta egna mål och samtidigt klara av att motivera sina invånare att ta ansvar. Sessionen lyfter fram metoder som stödjer sådana processer och ger exempel på olika typer av politiska verktyg.

Isak Stoddard, biträdande föreståndare, Centrum för hållbar utveckling (CEMUS), Uppsala universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet
Megha Huber, miljöstrateg, Järfälla kommun
Björn Sigurdson, klimatstrateg, Uppsala kommun

Ladda ner Isaks presentation här.