10 april: Att läsa om svarthet i Sverige – en liten kulturhistoria

Välkommen till föreläsning med Framtidsakademin på Uppsala Stadsbibliotek!

Att läsa om svarthet i Sverige – en liten kulturhistoria

Ylva Habel, lektor i medie- och kommunikationsvetenskap och forskare vid CEMFOR, föreläser om hur svarta människor och allmänhetens intresse för svarta människor, har följt en lång och vindlande väg. Ett kulturellt och politiskt intresse för den afrikanska diasporan i Sverige har gett upphov till översättningar av litterära verk om abolitionistiska rörelser, afrikanska länders frigörelseprocesser och Svarta Pantrarna.

Ylva Habel visar hur översättningarna leder till betydelseförskjutning av textens innehåll och hur svenska översättare har beskrivit svarta människor och deras livsvillkor.

Framtidsakademin är ett samarbete mellan Folkuniversitetet och CEMUS och arrangeras tillsammans med Stadsbiblioteket i Uppsala. Verksamheten finansieras med stöd från Folkuniversitetsföreningen.

Tid: 10 april, kl 18-19
Plats: Uppsala stadsbibliotek, sal Malla.
Kostnad: Gratis och biljettfritt men först till kvarn!

För mer om vårens program se: http://www.web.cemus.se/framtidsakademin/