Vidga dina vyer och gör en djupdykning i historien om människans relation till den omgivande miljön på CEMUS! Halvtidsstudier under den första perioden av höstterminen 2024, läs mer och ansök nedan.
Höstterminen 2024, 50%, Campus, Dagtid
Anmälan på antagning.se »
Startdatum: 2 september 2024
Slutdatum: 3 november 2024
Sista ansökningsdatum: 15 april 2024
Anmälningskod: UU-19501 Anmälan
Undervisningsspråk: Svenska
Studieort: Uppsala
Urval: Betyg (67%) – Högskoleprov (33%)
Behörighet: Grundläggande behörighet
Avgifter: Du som inte är medborgare i ett EU-/EES-land eller Schweiz måste betala anmälnings- och studieavgift.
Om kursen
Vad kan samtiden lära av mänsklighetens långa historia och dess relation till den omgivande miljön? Hur kan en miljöhistorisk förståelse bidra i det praktiska arbetet för en hållbar framtid?
Med utgångspunkt i samspelet mellan människa och natur ger kursen ett historiskt djup till dagens hållbarhetsproblematik och de senaste decenniernas diskussion om hur problematiken kan hanteras. Genom växlingar mellan ett generellt perspektiv och specifika nedslag i historien på olika geografiska platser, tecknas en helhetsbild av världens miljöhistoria. Särskilt fokus läggs vid tidsperioden 1700-1900-talets miljöhistoria, med dess dramatiska förändringar av både ekosystem och människans livsbetingelser.
Kursen har två genomgående teman, där det första är att visa på hur världens historia hänger samman, att se samband och konsekvenser utifrån tvärvetenskaplig exempel. Genom användningen av olika kommunikativa verktyg och miljöhistoriska projektmetoder syftar kursen till att fördjupa förståelsen för hållbarhetsproblematiken och dess möjliga lösningar.
Det andra genomgående temat i kursen är att problematisera historieskrivandet och själva historien genom att granska historiska maktstrukturer samt ifrågasätta vilka som skrivit historien, ur vilka perspektiv och för vem? Kursens mål är att du ska få en översikt över den globala miljöhistorien, lära dig förstå miljöhistoriska processer, historiska maktstrukturer samt reflektera historiskt och kunna sätta det förflutna i relation till samtiden. Ett annat mål är att stimulera kritiskt tänkande och engagemang, genom både kursens innehåll och struktur.
CEMUS
Kursen ges vid CEMUS, Centrum för miljö- och utvecklingsstudier, i en studentledd utbildningsmodell där studenter aktivt bidrar till att forma innehållet i de olika kurserna, vilket skapar en studentcentrerad lärandemiljö.
Kursplan
Länk till kursplan.