Exempel på skolbesök, träffar Framtidsklubben GRO:
- Första träff onsdagar: Allmänna bilder och mer självklara bilder. Eleverna skriver ner vad du är intresserade av och vad dom kan.
- Detektivspel: leta saker som är hållbara och inte hållbara, med anteckningsblock, post-it, penna och ficklampa. Vem ansvar att fixa det ohållbara? Jmf. Sensory walk – red/green dot
- Matproduktion och matsvinn: Klipp från dokumentär ‘Just Eat It’, ranka problem med produktion och svinn (överbefolkning, jordanvändning, klimat, miljögifter) med diskussion, och diskussion lösningar (matdistribution, GMO, mm.). Vegetarian, vegan eller allätare? Vad har du ätit idag? Vart kommer det ifrån? Påverkan på människor och miljö? Maträtter till ett spel.
- Upcycling/Uppvinning: trycka present- och julpapper av gamla tidningar, papper, skapa egna tryck.
- Dinosauriemuseet: tidslinje över universums, jordens och mänsklighetens historia, kort video https://youtu.be/nOVvEbH2GC0, släppa lös på museet, samtiden med dagens utmaningar, eleverna skapar frågelåda med ‘Vad kom först?’
- Textilindustri, kläder: tankekarta av vad eleverna redan vet, köra ett spel över vad är fast-fashion? Livscykeln av ett klädesplagg i mindre grupper, video/klipp från textilindustri, vad händer när returnerar kläder (för dyrt -> slängs), vad har du på dig idag? vad är bättre och sämre? Reflektion – hur att handla hållbart? Från svårt till hopplöst? Greenwashing?
- AI-övning:
- Ekosystem: Ta med glasburkar hemifrån, olika roller i ekosystemet och sätta ihop/bygga ett terrarium i glasburkarna. University Cambridge ‘Ecosystem Jenga’ https://www.museum.zoo.cam.ac.uk/system/files/ecology_jenga_diy.pdf (som kan målas tillfället innan, och göra katastrofkorten)
- Vatten och kretslopp: vattendroppe i ett moln, sjö, etc. Hur fungerar vattnets kretslopp? Vart färdas din vattendroppe? Karta som spelplan och vattendropporna som spelpjäser som flyttas i kretsloppet. Ihopknölat papper, vatten, vad sveps bort? vad filtreras ner?
Böcker och resurser för lärare
The Existential Toolkit for Climate Justice Educators: How to Teach in a Burning World
Författare: Jennifer Atkinson och Sarah Jaquette Ray
Utgivningsår: 2024
Förlag: University of California Press
Boken tillhandahåller pedagogiska ramverk för att hantera klimatrelaterade affekter i undervisningssituationer, med fokus på social rättvisa och etiska framtidsstrategier.
Boken presenterar en uppsättning strukturerade verktyg avsedda för lärare som hanterar komplexa klimatämnen. Innehållet demonstrerar metoder för att övervinna studenters rädsla och apati genom att ompositionera diskussionen från katastrofala narrativ till fokus på handling. Genom integration av klimaträttvisa och existentiell pedagogik syftar boken till att stärka lärarens förmåga att främja motståndskraft och aktivt engagemang för hållbar utveckling.
Om Författarna: Jennifer Atkinson är forskare inom existentiella miljöfrågor. Sarah Jaquette Ray är professor med specialisering inom klimatångest och klimatpedagogik. Båda betraktas som auktoriteter inom miljöpedagogik.
Öppen länk till boken: https://www.ucpress.edu/books/the-existential-toolkit-for-climate-justice-educators/paper
Länk Uppsala universitet: https://www.jstor.org/stable/jj.14284466
