Kursens artikelkompendium kommuniceras på två sätt; 1) genom en tematisk visualisering & översikt av litteraturen, och 2) genom en kronologisk lista med läsanvisningar för tillfällena på kursen. Visualiseringen innehåller samtlig litteratur och i listan till varje tillfälle finns ett urval.
I den här bilden kan ni navigera er till att hitta artiklar som relaterar till ert fördjupningsarbete, klicka på texterna för att ladda ner dem.
Om du vill ladda ner visualiseringen till din dator eller telefon kan du göra det här: Kompendium FP
Här följer läsanvisningar för varje vecka på kursen
Vecka 10
TISDAG 6 mars
kl. 9-16 Förändringssymposium
- Winston (2014). Resilience in a Hotter World, Harvard Business Review, april 2014.
- Österbergh (2012). The Elephant in the Room: How the Power of Change Is Surrendered. I Nyström (red.) Glimpsing Paths – Being and Acting in Times of (Un)certainties. Uppsala: CEMUS.
- Vinthagen (2015). “Introduction” i A Theory of Nonviolent Action: How Civil Resistance Works. Zed Books. S. 6-21.
ONSDAG 7 mars
kl. 9-12 A Force More Powerful: Analys av historiska exempel på förändringsstrategier
TORSDAG 8 mars
kl. 9-12 Seminarium: förändringsteorier och strategier (OBS obligatorisk läsning inför seminarium)
- Scoones, Newell & Leach (2015). The Politics of Green Transformations. I Scoones, Leach & Newell (eds.) The Politics of Green Transformations. London: Earthscan
- Westley, Tjornbo, Schultz, Olsson, Folke, Crona & Bodin (2013). A Theory of Transformative Agency in Linked Social-Ecological Systems. Ecology and Society, 18(3).
- O’Brien & Sygna (2013). Responding to climate change: The three spheres of transformation. Proceedings of Transformation in a Changing Climate, 19-21 June 2013, Oslo. University of Oslo.
13.15 – 16.00 Samskapande av kursvecka 2
Vecka 11
ONSDAG 14 mars
kl. 10 – 12 Bokcirkeln – Fördjupningsworkshop I
- Inför den här workshopen ska ni ha läst ca hälften av era valbara böcker, det motsvarar: Emergent strategy s. 103, Let my people go surfing s. 111 och Re:imagening change s. 91
Vecka 12
ONSDAG 21 mars
kl. 9 – 12 Idéer för förändring – Fördjupningsworkshop II
- Inför den här workshopen ska ni ha läst ut era valbara böcker och kolla på det här klippet:
- Planning a Patient Safety or Quality Improvement Project, “Application of brainstorming”, 5 min
https://www.coursera.org/learn/patient-safety-project-planning/lecture/LwC4G/application-of-brainstorming
Vecka 13
ONSDAG 28 mars
kl. 9 – 12 Utveckla & testa prototyper – Fördjupningsworkshop III
- Planning a Patient Safety or Quality Improvement Project, “Prototype”, 4 min https://www.coursera.org/learn/patient-safety-project-planning/lecture/jVuQn/prototype
Vecka 15
MÅNDAG 9 april
kl. 9 – 12 Boksymposium
Symposiet bygger på era valbara fördjupningsböcker. Vissa förberedelser krävs: se ”Fördjupningsarbete övergripande instruktioner” under Uppgifter och instruktioner.
TISDAG 10 april
kl. 9 – 12 Psykologiska perspektiv på beteendeförändring
Under tisdagen gästas vi av Karin Kali Andersson, psykolog och engagerad i miljörörelsen. Inför tillfället kan ni läsa:
- Shove (2010) Beyond the ABC: climate change policy and theories of social change.
- O’Brien(2015) Political agency: The key to tackling climate change.
ONSDAG 11 april
kl. 9:30 – 15 Workshop i tillfälliga frirum
Onsdagens workshop faciliteras av Ruben Wätte, konstnärlig forskare. Inför tillfället krävs ingen särskild förberedelse, men bekanta er gärna med Ruben och hans verk via hans hemsida: http://rubenwatte.com/
TORSDAG 12 april
kl. 10 – 14 Seminarium – skrivuppgift
Inför seminariet lämnas utkast av skrivuppgift in via studentportalen. Instruktioner och förberedelser finns i dokumentet ”Skrivuppgift” under Uppgifter och instruktioner.
14 – 16 Vetenskapen i samhället – journalistik, forskning och förändring
Tillfället gästas av Marie-Louise Kristola, programledare för ”Klotet i P1” och Anneli Ekblom, föreståndare för CEMUS och universitetslektor vid Institutionen för arkeologi och antik historia. Förberedelser krävs – se ”Vetenskapen i samhället” under Uppgifter och instruktioner.
Läsning:
- Facer (2016) What are Universities for? Blog post in Educated Optimism.