På den här sidan hittar ni all läsning för kursen Teknik, makt och mänsklighetens framtid/Ekologiska, ekonomiska, sociala och kulturella perspektiv på teknik. Ni förväntas ha läst litteraturen inför varje tillfälle så ni hela tiden kan delta aktivt i de diskussioner som förs. Artiklar, videos och kursböckerna värderas lika.
Kursböcker
- Diamandis & Kotler (2012) Abundance. New York: Free Press
- Hornborg, A. (2010). Myten om maskinen. 1st ed. Göteborg: Daidalos
Block 1
–
Tekniken som konstruktion
Vi söker definiera teknologi och dekonstruera dess roll för att etablera ett gemensamt språk. Det ger oss olika teoretiska utgångspunkter för att sedan kunna analysera tekniken som omger oss.
Vecka 3
Denna vecka fungerar som en introduktion till det mest grundläggande förhållandet som denna kursen handlar om, det mellan människan och maskinen. Vi börjar luckra upp sånt vi lätt tar för givet och ifrågasätter den konstruktion som vi lever inom.
TISDAG
Kursintro (Obligatorisk närvaro)
Obligatorisk läsning
- Kingsnorth, P. (2015). ”Planting trees in the anthropocene” i: Dark Mountain issue 8: Techne. Croydon: the CPI Group, s.30-43.
- Hughes (2004) “Creating an Ecotechnological Environment” i: Human-built World: How to Think about Technology and Culture. London: The University of Chichago Press, s.153-161.
- Sachs,W (1999). ”Speed Limits” i: Planet Dialectics. London: Zedbooks LTD. 187-196.
TORSDAG
Does technology change what it means to be human?
Obligatorisk läsning
- Tilston, B. (2015). “The Literacy of the Fingers” i Dark Mountain issue 8: Techne.
- Illich, I. (1983). Silence is a commons. The CoEvolution Quarterly, winter.
- Sherry Turkle: Connected, but alone?
Vecka 4
Under denna vecka börjar vi samla på oss ingredienser och redskap som kan hjälpa oss att bättre förstå teknologi som fenomen. Vi kollar på hur förståelsen av teknologi har förändrats genom historiens gång och skiftar inom olika vetenskapliga traditioner. Vi tränar vårt analytiska tänkande, och förblir uppmärksamma på den konstruktion vi stödjer beroende på vilka antaganden vi gör.
TISDAG
Vad är teknologi? En historisk tillbakablick.
Obligatorisk läsning
- Hornborg: Maskinen som komplott s. 101-137.
- Diamandis & Kotler: Our Grandest Challenge. 3-11.
- Hughes (2004) “Introduction: Complex Technologies” i: Human-built World: How to Think about Technology and Culture. London: The University of Chicago Press, s.1-5.
- Nye (2006) “Can we define technology” i: Technology matters. Cambridge: The MIT Press, s.1-9.
Den konstruerade världen, samt att tänka analytiskt och reflektera kritiskt inom högre utbildning.
Obligatorisk läsning
- Hornborg: Ymnighetshorn eller nollsummespel? s. 31-55.
- Diamandis & Kotler: Seeing the Forest Through the Trees s. 27-37.
- Edwards, P. (2010). “Introduction” i: A Vast Machine: Computer models, climate data, and the politics of global warming. London: MIT Press, s.xiii-xix.
Vecka 5
Nu har vi kommit fram till sista veckan av block 1. Vi fortsätter sökandet efter teoretiska perspektiv och begreppsliga redskap. Här, främst genom att undersöka möjligheter och risker med att upplösa gränsdragningarna vi omges av i vår konstruerade värld. Slutligen knyter vi ihop säcken genom att ha en debatt, där vi får ventilera de idéer vi hittills samlat på oss.
TISDAG
Att bli människa i relation till det icke-mänskliga.
Obligatorisk läsning
- Diamandis & Kotler: Ray Kurzweil and the Go-Fast Button s. 51-58.
- Haraway, D. (1991). “A Cyborg Manifesto” i: Simians, Cyborgs and Women: The Reinvention of Nature (New York; Routledge), pp.149-181.
- Boström, N. (2005) A History of Transhumanist Thought. Journal of Evolution and Technology, vol.14 (1), s.1-25.
- Case, A. (2010) We are all cyborgs now
TORSDAG
Idag har vi debatt för att knyta samman de diskussioner som förts genom block 1. Förbered er genom att gå igenom kurslitteraturen för hela blocket (Obligatorisk närvaro).
Block 2
–
Tekniken som manifestation
Genom att presentera olika typer av existerande tekniker kan vi utifrån dessa utforska de stora bakomliggande frågorna som löper genom kursen. Det handlar om rättvisa, makt, etik och egentligen, vad innebär det att vara människa?
Vecka 6
Den första veckan inom block 2 introducerar olika konkreta tekniker som kan användas för att mäta och effektivisera samhällets resursanvändning. Vi kommer att möta både de möjligheter och tillkortakommanden dessa tekniker för med sig.
TISDAG
ICT som en väg till hållbar utveckling.
Obligatorisk läsning
- Diamandis & Kotler: Freedom s.205-213.
- Lennefors et al. (2014). ICT and environmental sustainability in a changing society- The view of ecological World Systems Theory
- Knowles & Eriksson (2013) Re-Imagining Persuasion- Designing for Self-Transcendence. CHI 2013: Changing Perspectives.
- Larson, J (2014) The Invisible, Manipulative Power of Persuasive Technology. Pacific Standard, Miller-Mccune Center, US.
- Lewis 2017 “Our minds can be hijacked’: the tech insiders who fear a smartphone dystopia”. The Guardian.
TORSDAG
Teknologi från ett rättviseperspektiv.
Obligatorisk läsning
- Hornborg: Den vite mannens börda s. 13-31.
- Diamandis & Kotler: Energy s.155-173.
- Winner, L. (1986). ”Do artifacts have politics?” i: The whale and the reactor: A search for limits in the age of technology. London: The University of Chicago press, s.29-39.
- Roberts, D. (2014) How can we get energy to the poor without frying the planet? Grist.27 oktober.
Vecka 7
Under denna vecka kollar vi närmare på tekniker som tydliggör värderingarna som finns inneboende i prylen, och visar på hur prylar bär på maktförhållanden, etiska ställningstaganden och olika idéer om rättvisa. Det handlar bland annat om hur utformningen bär på värderingar kring den rättmätiga användaren.
TISDAG
Samspelet mellan teknik och genus.
Obligatorisk läsning
- Hornborg: Att återerövra platsen s. 217-229; Självets gränser och fasor i olika kulturer s. 229-243.
- Diamandis & Kotler: Feeding nine billion s. 100-115.
- Berner, B. (2003). ”Kvinnor i ingenjörsarbete” i: Vem tillhör tekniken? Kunskap och kön i teknikens värld. Lund: Arkiv förlag, 186-196
TORSDAG
Hur hållbara är prylarna: resurseffektivitet, cirkulär ekonomi och digitalisering.
Obligatorisk läsning
- Philippe Sibaud, co-authored by The Gaia Foundation. (2013) Short Circuit: The Lifecycle of our Electronic Gadgets and the True Cost to Earth. Executive summary s.9-13, A Painful Births s.21-45, Life Ever Shorter s. 47-52, Death by the Roadside s.55-59.
- Börjesson Rivera, M., Håkansson, C., Svenfelt, Å., Finnveden, G. (2013) Including second order effects in environmental assessments of ICT. Environmental Modelling & Software 56 (2014) 105-115.
- York, R. (2006) Ecological paradoxes: William Stanley Jevons and the paperless office. Human ecology Review, vol.13(2), s.143-147.
Vecka 8
Nu har vi kommit fram till sista veckan av block 2, och liknande slutet på föregående block ställs saker på sin spets. Vi undersöker huruvida teknikutvecklingen har ett slut eller om det är så att det bara blir bättre. Begrepp som ‘utveckling’ och ‘framsteg’ kommer i fokus.
TISDAG
Existensiella risker.
Obligatorisk läsning
- Jebari, K (2014) Existensial Risks: Exploring a Robust Risk Reduction Strategy
- Kibert, C. J., Thiele, L., Peterson, A. & Monroe, M. (2011). The ethics of sustainability. Chapter 4 Obligations to Future Generations and the Precautionary Principle s.85-111 i pdf.
- The Guardian (2015) Musk, Wozniak and Hawking urge ban on warfare AI and autonomous weapons
- Joy, B. (2000) Why the future doesn’t need us. Wired, nr.8.04. s. 1-10
TORSDAG
Innovation och robotikens möjligheter.
Obligatorisk läsning
- Diamandis & Kotler: The DIY Innovator s. 119-131, Health Care s. 189-204.
- Mazzucato, M. (2011). The entrepreneurial state, Renewal: a Journal of Labour Politics, Vol. 19 (3): 32-42.
- What is this that roareth thus? The Economist
- Maria Strømme om framtiden med nanoteknik.
Vecka 9
TISDAG
Hemtentamen är blocköverskridande. Det innebär att ni ska använda er av litteratur från både block 1 och block 2.
Block 3
–
Tekniken och jag
Vi applicerar all den kunskap vi redan samlat på oss genom kursen. Vi blickar framåt i tiden, men bara för att bättre kunna förstå oss på bilden av vår egen agens här och nu.
TORSDAG
Berättelser om undergången.
Obligatorisk läsning
- Sveriges Radio. (2015). I väntan på en frälsare.
- Postman, Andrew. (2017) My dad predicted Trump in 1985 – it’s not Orwell, he warned, it’s Brave New World The Guardian.
- Zylinska, J. (2017). “Introduction: Capturing the End of the World”, i: Nonhuman Photography, MIT Press.
Förnyelsebar energi
(endast fristående studenter)
Vecka 10
TISDAG
Utsikterna för en nordisk omställning till förnyelsebar energi.
Obligatorisk läsning
- Hornborg: Humanekologi som överlevnadsforskning: Den “hållbara utvecklingens” kunskapsteori* s. 55-81
- The Brundtland Report: Iris Borowy, KTH
- Guardian (2015) Sustainable development goals: changing the world in 17 steps.
- Ayres (2007). On the practical limits to substitution. Ecological Economics 61: 115-128.
- IIED (2015) Bringing the SDGs to life: real change for real people.
TORSDAG
Rundabordsdiskussion: förnyelsebar energi och SDGs
(forts. block 3)
Vecka 11
TISDAG
Vi använder oss av den kunskap vi redan har för att reflektera kring vår egen roll.
TORSDAG
Vi använder oss av den kunskap vi redan har för att reflektera kring vår egen roll.