3 okt: Klimatvrede – föreläsningar, poesi och musik – anmäl dig här

Tidskriften 10TAL, CEMUS och Sigtunastiftelsen, bjuder in till en eftermiddag med föreläsningar, litteratur och musik kring temat Klimatvrede! Vilka nya kulturella berättelser växer fram i sprickorna av de befintliga i klimatkrisens skugga och hur kan det skönjas i den samtida litteraturen och kulturen?

När? 3 oktober kl. 15:00–17:30

Var? Sigtunastiftelsen, Manfred Björkquists allé 2-4, 193 22 Sigtuna

Anmälan: https://dinkurs.se/appliance/?event_id=55111

Facebook event: https://www.facebook.com/events/240563879984843/

Utgångspunkten är det aktuella numret av 10TAL, Klimatvrede, där forskare, poeter, prosaister, kritiker och konstnärer från hela Norden har arbetat utifrån frågan om ekologisk katastrof, hållbarhet och behovet av nya berättelser. Samtidigt är seminariet en mindre uppföljning på CEMUS och Sigtunastiftelsens internationella konferensserie ClimateExistence, där man under 10 år belyst dessa frågor.

Medverkar gör bland andra:

Poeten och journalisten Jonas Gren, som bland annat har gett ut diktsamlingarna »Lantmäteriet« (2014) och »Antropocen. Dikt för en ny epok« (2016) på 10TAL Bok. 2018 är han aktuell på samma förlag med samlingen Dälden, där de blommar. Jonas Gren är masterstudent på Stockholm Resilience Centre.

Författaren och kritikern Andrea Lundgren, som har gett ut de kritikerrosade böckerna »I tunga vintrars mage« (2010), »Glupahungern« (2014) och är aktuell med novellsamlingen »Nordisk fauna« (2018) på Natur & Kultur. 2015 startade hon, tillsammans med förläggaren Martin Halldin, litteraturpodcasten Skogarna.

Forskaren Mikael Kurkiala, docent i Kulturantropologi på Uppsala universitet och forskare i Svenska kyrkan. I sin avhandling från 1997 skrev han om Lakotaindianers identitetskapande och han har skrivit »I varje trumslag jordens puls« (Ordfront 2005) samt bidragit i olika antologier som »Jorden vi ärvde : om klimat, konsumtion och livsval« (2008). Han är redaktör för Tidens tecken, en publikationsserie om existens och samtid.

Antropologen, konstnären och filmskaparen Jan van Boeckel. 2013 publicerade han avhandlingen »At the heart of art and earth: an exploration of practices in arts-based environmental education«, som sedan dess har givits ut i tre upplagor. Han är internationellt verksam som forskare och artist i skärningspunkten mellan ekologi, konst och pedagogik, bland annat på Schumacher College i England. Han är docent på Högskolan för Design och Konsthantverk i Göteborg. OBS Jan van Boeckel har tyvärr fått förhinder! Film med hans idéer visas istället.

Musikduon Långbacka/Bådagård. Maja Långbacka och Matilda Bådagård är en artistduo och ett systerskap med rösterna i centrum, som våren 2018 debuterade med singlarna Wake us up och Calling. Deras musik beskrivs som samhällskritisk Nordic Noir: “Som om Regina Spektor flyttat till de nordiska fjällandskapen och lärt sig spela fiol.” De har som musiker och låtskrivare tidigare bland annat framträtt på Polar Prize och Nobelfesten liksom komponerat film- och scenmusik till bland annat Cirkus Cirkör.

Fri entré!
Sigtunastiftelsens bibliotek.
Drop in i mån av plats.

Sigtunastiftelsens Restaurang & Bar vid Rosenträdgården är öppen från kl 15.

Klimatvrede

About