Nov 30: Vanessa Barker on Bordered Penality

Framtidsakademin//Future Academy

[ENGLISH – Se nedan för information på svenska]img_2888

On Wednesday the 30th of November, Vanessa Barker will hold a guest lecture at Framtidsakademin (Future Academy) at the City Library. Vanessa will talk on the topic of “Understanding the Criminalisation of Migration in the Swedish Welfare State”.

Vanessa Barker is Docent and Associate Professor of Sociology at Stockholm University. She writes on questions of democracy and penal order and the welfare state and immigration. Recent publications include pieces on the Stockholm Riots and the policing of ethnicity, REVA and deportation, camp clearing and Roma evictions in Sweden, and the need for civic repair and penal reform in the US.

Time: Wednesday 30 of November, 18:00-19:30
Place: Uppsala City Library, Svartbäcksgatan 17

* Please observe that this lecture will be held in English, but with the possibility of translation to Swedish.

[SVENSKA]

På onsdag den 30:e november gästas Framtidsakademin av Vanessa Barker som kommer att föreläsa på temat “Kriminalisering av flyktingar i den svenska välfärdsstaten”. Om frågor som rör demokrati och kriminalisering, välfärdsstater och immigration, samt hur gränskontroll utmanar den Nordiska modellen.

Vanessa Barker är docent och gästprofessor i sociologi vid Stockholm universitet, samt akademisk gäst vid Centre for Criminology, University of Oxford. Hon forskar på frågor om demokrat, immigration och kriminalisering inom välfärdsstaten. Tidigare har hon gett ut artiklar om Stockholmsupploppen och polisiära migrationskontrollprojekt så som REVA, deportation, lägerrivningar och utvisningar av romska EU-medborgare i Sverige.

* Vänligen observera att denna föreläsning kommer hållas på engelska, men att det kommer finnas möjlighet till översättning på plats.

Tid: Onsdag 30:e november, kl. 18:00-19:30
Plats: Stadsbiblioteket, Svartbäcksgatan 17

Tema Migration hösten 2016

Hur kan vi förstå och förhålla oss till en värld där människor migrerar? Vad driver människor på flykt och vad kan historien lära oss om migration och flyktingmottagande? Dessa frågeställningar behandlas i höstens föreläsningsserie, där du får möta fem framträdande röster.

Framtidsakademin är ett samarbete mellan CEMUS, Folkuniversitetet och Stadsbiblioteket i Uppsala. Verksamheten finansieras med stöd från Folkuniversitetetsföreningen.

Föreläsningarna arrangeras en onsdag varje måndag kl 18.00–19.30 på Stadsbiblioteket. De är kostnadsfria och öppna för allmänheten. Vi bjuder på frukt i pausen.

Välkommen att diskutera framtidens frågor med dagens forskare!