Okt 5: Film & Framtid – Mediterranea

Film & Framtid visar “Mediterranea” följt av föreläsning med Jesper Bjarnesen (NAI)mediterranea2

Tid: 5 oktober, kl 17:30
Plats: Fyrisbiografen, S:t Olofsgatan 10, Uppsala
Pris: 80 kr (inkl. enklare fika)

Mediterranea är en högaktuell film som varsamt undersöker förhållandet mellan immigranter och det nya landet. Två vänner från Burkina Faso reser över land och hav för att nå Italien. Tillsammans drömmer de om nya livsmöjligheter, men väl framme ersätts det skimrande löftet med svåra utmaningar och en desillusionerad verklighet.
I regi av Jonas Carpignano och producerad av Benh Zeitlin (producent till bl.a. Beasts of the Southern Wild). Längd 107 minuter, produktionsår 2015.

Efter filmen följer föreläsning och samtal med Jesper Bjarnesen, forskare vid Nordiska Afrikainstitutet (NAI) med bl.a. Burkina Faso som fokusområde.

Om Film & Framtid

Just nu befinner sig 65,3 miljoner människor på flykt undan krig, terror och förföljelse världen över. Det är fler än hela Franrikes befolkning och 5,8 miljoner fler än förra året. Detta är helt ofattbara siffror.

Vi tror att film och berättelser spelar en viktig roll för hur vi kan förstå och orientera oss i vår omvärld och samtid. Därför arrangerar Fyrisbiografen, Folkuniversitetet och CEMUS vid Uppsala
universitet denna höst en film- och föreläsningsserie i tre delar som belyser frågor om flykt och migration. Välkommen att få perspektiv på dagens situation och på framtiden. Övriga filmvisningar sker 5 oktober och 9 november.

I priset ingår inträde till filmvisningen, en kortare föreläsning i anslutning till filmen och enklare fika.
Film & Framtid är ett samarbete mellan Fyrisbiografen, Folkuniversitetet i Uppsala och CEMUS, Uppsala universitet

Läs mer om projektet “Film & Framtid” och boka biljetterFyrisbiografens hemsida.