Kursböcker och digitalt kurskompendium
I den här delkursen kommer vi att använda följande kursböcker:
- Dryzek, J.S (2013), The Politics of the Earth: Environmental Discourses, Oxford University Press.
- Hochschild, Arlie Russell (2016), Strangers in their own land: anger and mourning on the American right, New York: The New Press.
Dessa böcker läses i princip i sin helhet med undantag för något kapitel. Vilka delar av böckerna som hör till vilken vecka framgår i läsanvisningarna nedan.
Utöver kursböckerna tillkommer också annat obligatoriskt kursmaterial i form av det digitala kurskompendiet som innehåller vetenskapliga artiklar, tidningspublikationer, filmer mm. Kompendiets innehåll hittar du i läsanvisningarna vecka för vecka. Materialet finns i form av länkar till webbsidor eller till pdf-filer på studentportalen. För att komma åt dessa behöver du vara inloggad på studentportalen.
Stöd för läsningen
Vid läsning av litteraturen kan du ibland behöva bekanta dig närmare med vissa begrepp, eftersom det underlättar förståelsen av helheten som författarna vill förmedla. Detta kan du göra genom att exempelvis slå upp orden i digitala uppslagsverk och databaser via universitetsbibliotekets hemsida. Oftast behöver du vara inloggad på studentportalen för att komma åt hela innehållet i dessa. Vi rekommenderar exempelvis Nationalencyklopedin eller Oxford reference online.
De begrepp som är viktigast att bekanta sig närmre med är de vi listat under ”veckans begrepp”. Vår förhoppning är att dessa, tillsammans med ”veckans frågor”, ska vara en hjälp vid inläsningen av litteraturen. Vi tror också att ni kan ha stor nytta av att stödja varandra i förståelsen av litteraturen, genom de diskussioner ni kommer föra i grupp varannan vecka.
Till sist finns i läsanvisningarna även ”bonusmaterial”. Det kan vara vetenskapliga artiklar, tidningspublikationer, filmer, poddar mm. Detta är inget obligatoriskt kursmaterial som examineras, utan något man kan fördjupa sig i vid intresse.
Vecka 4: Tankens och Språkets Makt – hur vi beskriver vår värld har betydelse
Kursens första vecka introducerar översiktligt vad världsbilder, värderingar och visioner egentligen är. Vi kommer att fundera kring vad som skapar en viss världsbild och vilka värderingar och visioner som denna grundar sig på. Vilken betydelse har språket och tanken på hur vi förstår och behandlar vår värld? Både kursboken av John Dryzek (2013) och veckans gästföreläsare Adam Kjellgren kommer att introducera sådant som olika diskurser och myter som har stor betydelse för värderingar, världsbilder och visioner. Myter, ideologier, religion och vetenskap är alla exempel på sådant som styr vår syn och förståelse av världen och dessa kommer vi titta närmre på under senare veckor. Vi kommer dock redan nu att göra nedslag i dem idéer som lagt grunden till västvärldens människo-, samhäll-, och natursyn, men vi kommer också under kursens gång att fundera över olika diskurser och jämföra världsbilder från andra delar av världen.
Obligatorisk läsning
- Kursbok: Dryzek, J.S (2013), The Politics of the Earth: Environmental Discourses (Introduction, kap. 1 och 2)
- Kjellgren, Adam (2018) “Därför behöver vi prata om myternas betydelse i politiken” Dagens Nyheter
- Lent, Jeremy (2017) The Patterning Instinct (kap, 15) “To Command the World: Metaphors of Nature”
- Harari, Yuval Noah (2011) Sapiens: A Brief History of Humankind (s. 87-109) “History’s Biggest Fraud”
Veckans begrepp och veckans frågor
Bonusmaterial
- Bilderna som förändrade vetenskapen: Kopernikus Världsbild (UR)
- Bilderna som förändrade vetenskapen: Darwin’s Tree of Life (UR)
- Bilderna som förändrade vetenskapen: Martellus Världskarta (UR)
- Bilderna som förändrade vetenskapen: Apolloprogrammet (UR)
Vecka 5: Relationen Mellan Människa och Djur, Miljöetik, & Diskursanalys
Kursens andra vecka sträcker sig över tre olika teman, varav det första är miljöetik och presenteras av vår gästföreläsare Olle Torpman. Det andra temat är diskursanalys som vi också får en ’crash course’ i av vår andra gästföreläsare David Redmalm. Diskursanalys är en viktig del av kursen som därmed introduceras tidigt, men vi kommer även att arbeta med diskursanalys under kursens gång. Veckans sista tema fokuserar på relationen mellan människa och djur där vi utöver en föreläsning av Hanna Wernersson också har två texter som bland annat ifrågasätter och kritiserar vår behandling och beskrivning av djuren.
Obligatorisk läsning
- Kursbok: Dryzek, J.S (2013), The Politics of the Earth: Environmental Discourses (kap. 3)
- Torpman, Olle (2017), Miljöetik: från problem till lösning (kap 1-2)
- Jorgensen, Marianne & Louise, J. Phillips (2002) Discourse Analysis as Theory and Method. Sage Publications: London (kap 2)
- Per-Anders Svärd, ”Djur, samhälle och kritisk teori” (2017) (12s)
- Haraway, Donna (1992), “TeddyBear Patriarchy: Taxidermy in the Garden of Eden, New York City, 1908-1936” Social Text, No. 11 (Winter, 1984-1985), pp. 20-58
Veckans begrepp och veckans frågor
Bonusmaterial
- Ekblom, Anneli & Michael Notelid (2012) Miljöhistorier: Personliga, lokala, globala historier om dated, samtid och framtid. Törner, Ylva “Miljö och hållbarhetsaspekter på köttkonsumption” (s. 109-119)
- Crist, Eileen (2000)Images of Animals: Anthropomorphism and Animal MindTemple University Press: Philadelphia (Om språkets betydelse för hur vi ser på djur och deras beteenden, 10s)
Vecka 6: Världen i Staden – segregation och subkultur
Under kursens tredje vecka fortsätter vi att fundera över relationer, denna gång tittar vi närmare på dem sociala relationer (och konflikter) som finns i en stad. I en och samma stad finns ofta många olika världsbilder, men vad behöver en stad för att vara “hållbar”? Genom att fundera över tanken och visionen om staden och jämföra den med sådant som stadsplanering, bostadspolitik, segregation, osv. skapas en djupare förståelse för stadens komplexitet och begränsningar men också möjligheter. Roger Andersson, professor i kulturgeografi, är veckans gästföreläsare som kommer att berätta om bland annat segregation, integration, dess orsaker och konsekvenser. Vi kommer också under denna vecka att ha vårt första film & samtalstillfälle där vi diskuterar en film och använder diskursanalys som metod.
Obligatorisk läsning:
- Kursbok: Dryzek, J.S (2013), The Politics of the Earth: Environmental Discourses (kap. 4-6)
- Andersson, R. (2019) Reflection on Segregation and Integration: A Swedish Perspective. In: Ingrid Gould Ellen and Justin Peter Steil (Eds) “The Dream Revisited. Contemporary Debates about Housing, Segregation and Opportunity” p. 44-46. New York: Columbia University Press.
- Hulth, Annica (2015) “Vem är din granne – och vad spelar det för roll?”
- Musterd, S., Andersson, R. & Galster, G. (2019) “Neighbourhood Effects on Social Mobility” In: Tim Schwann & Ronald van Kempen (Eds.) Handbook of Urban Geography, pp. 281-296. Cheltenham: Edward Elgar Publishing.
- McQuarrie, Michael (2013) “What Mumbai Slums Do Right, And Why We Should Emulate Them” Shelterforce: The Voice of Community Development
- Ekblom, Anneli & Michael Notelid (2012) Miljöhistorier: Personliga, lokala, globala historier om dåtid, samtid och framtid. “Staden som ide och tanke” Sinclair, Paul (s. 37-44)
- LeBaron, Michelle (2003) “Cultural and Worldview Frames” Beyond Intractability: Knowledge Base and Conflict Fundamentals
- Seminarium: CEMFOR: No go zones? (Stigmatisering av förorten)
Veckans begrepp och veckans frågor
Bonusmaterial
- Seminarium med Roger Andersson om Segregation
- Hamilton, Nick (2017) ”What I learned from two years in Dharavi” Reality Tours and Travel: See The Real India
- Liden, Lena (2013) Förort = Subkultur? Alt.Kultur (s. 24-28)
- SVT Dokumentär om Husby ”Älskade Husby”
Vecka 7: Utbildningen och kunskapens roll i formandet av värderingar, världsbilder och visioner
Under denna vecka kommer vi tillsammans utforska olika perspektiv på vilken roll utbildning kan ha när det gäller att skapa hållbara samhällen. Detta leder oss också in på vilka värderingar, världsbilder och visioner som utbildning ger människan, och hur det i sin tur har påverkan på hur vi tar oss an hållbarhetsfrågan. Bland läsningen har ni Bromseth (2019) och Facer (2016) som ger förslag på verktyg och metoder som kan bidra till att omformulera utbildning, och kanske också vad som ses som kunskap? På så vis kan deras texter också möjligen läsas som visioner för utbildning för hållbar utveckling. Andreotti (2006) resonerar även hon hur kring utbildning, men mer utifrån hur den bör se ut för att ett globalt tänkande ska komma till.
Obligatorisk läsning
- Kursbok: Dryzek, J.S (2013), The Politics of the Earth: Environmental Discourses (kap. 7 och 8)
- Andreotti, V., (2006), Soft versus critical global citizenship education, Policy and Practice: A Development Education Review, vol. 3, pp. 40-51
- Bromseth, J., (2019), Normkritisk pedagogik – rötter och fötter. I Björkman, L. and Bromseth, J (red.) Normkritisk pedagogik: perspektiv, utmaningar och möjligheter.
- Facer, K., (2016), Using the future in education: Creating space for openness, hope and novelty. In The Palgrave international handbook of alternative education (pp. 63-78). Palgrave Macmillan, London.
- David, O., (1991), What Is Education For? Six Myths about the Foundations of Modern Education, and Six New Principles to Replace Them. Context, 27.
Veckans begrepp och veckans frågor
Bonusmaterial
- Ekroth, B., (2019), Professorn om antikbeslutet: Det är så jävla sjukt. Aftonbladet, 26 september 2019.
- Nordgren, K., (2019), Grumligt tänkande står i vägen för viktig debatt om antiken i skolan. Svenska Dagbladet, 5 november 2019.
Vecka 8: Vad är det ”Moderna”? – framsteg, utveckling och linjäritet
Kanske har vi alla uppfattningen att vi mer eller mindre lever i ett ”modernt” samhälle. Men vad är egentligen modernitet och vilka värderingar kan ses som en del av moderniteten? Varifrån kommer den evolutionära tanken om att mänskliga samhällen bara blir ”bättre och bättre”, och på vilket sätt menar man då att de blir bättre? Vilka är de mer problematiska och orättvisa förhållanden som utveckling orsakat, som i sin tur försvårat social hållbar utveckling på vissa platser i världen? Ni läser bland annat Escobar (2015) som erbjuder perspektiv på dessa frågor då hen redogör för en idé om ett samhälle som inte ständigt strävar efter utveckling som också tär på planeten och mänskliga samhällen.
Obligatorisk läsning
- Kursbok: Dryzek, J.S (2013), The Politics of the Earth: Environmental Discourses (kap. 9-11)
- Andreotti, V.D.O., (2011). (Towards) decoloniality and diversality in global citizenship education. Globalisation, Societies and Education, 9(3-4), pp.381-397.
- Escobar, A., (2015). Degrowth, postdevelopment, and transitions: a preliminary conversation. Sustainability Science, 10(3), pp.451-462
- Mclellan, H., (2018), The Theory of Modernity (A Comparison of Anthony Giddens and Ulrich Beck).
- Stanford Encyclopedia of Philosophy (2011), Progress.
Veckans begrepp och veckans frågor
Bonusmaterial
Vecka 9: Känslor och identitet i relation till populism, elitism och nyliberalism
Denna vecka börjar ni läsa kursens andra kursbok som handlar mycket om de begrepp som återfinns i rubriken. Runt om i världen idag ser vi hur fenomenet populism sprider sig och författarna ni läser denna vecka försöker ge olika perspektiv på orsaker till dess spridning. Hur ska vi lösa de konflikter populismen definierar och vilka problem finns det med den strömningen i relation till det hållbara samhället? Dessa frågor kommer vi diskutera och ni fundera över i samband med läsningen av både Gustavsson (2016), Mouffe (2008) och Hochschild Russel (2016).
Obligatorisk läsning
- Kursbok: Hochschild, Arlie Russell (2016), Strangers in their own land: anger and mourning on the American right, New York: The New Press. (Del 1)
- Gustavsson, S., (2016), Populismens utbrott beror på nyliberalismens djupverkan.
- Inglehart, R. and Baker, W.E., 2000. Modernization, cultural change, and the persistence of traditional values. American sociological review, pp.19-51
- Mouffe, C., (2008), Politiken och det politiska, ur Om det politiska. Hägersten: Tankekraft.
- Democracy Now, (2016), What Drives Trump Supporters?: Sociologist Arlie Russell Hochschild on Anger & Mourning of the Right.
- Democracy now, (2016), Arlie Russell Hochschild on “Strangers in Their Own Land: Anger and Mourning on the America”.
Veckans begrepp och veckans frågor
Bonusmaterial
- Crompton, T., (2018), CCF Report, Where now for the environment movement?
- Harris, J., (2019), A politics of nostalgia and score-settling’: how populism dominated the 2010s, The Guardian, 26 november 2019.
Vecka 10: “Deep Story” vs. “Science” – känsla mot förnuft(?)
Vi skulle delvis kunna säga att detta är vetenskapens och känslornas vecka då vi ägnar den åt att titta närmre på så kallade ”fake news,” “alternativa fakta” och kunskapsresistens. Vad är det som gör att konspirationsteorier uppstår och sprids? Vilka är det som tror på dessa och varför? Vilken status har vetenskap och forskning idag? Är den pålitlig? Men veckan fokuserar också på iden att det i dagens diskussioner och debatter är känslor som står mot förnuft snarare än något annat. Kan det stämma? Och isåfall, vad är det för känslor som sägs “styra” diskussioner och argument? Hur har det blivit så? Sist men inte minst läser vi Lents kapitel ”The Enigma of the Scientific Revolution” där vi får reflektera över varför den vetenskapliga revolutionen växte fram i Europa och inte i Kina eller det muslimska riket. Hur mäter man egentligen framgång och utveckling?
Obligatorisk läsning
- Kursbok: Hochschild, Arlie Russell (2016), Strangers in their own land: anger and mourning on the American right, New York: The New Press. (Del 2-3)
- Lent, Jeremy (2017) The Patterning Instinct (kap,17) “The Enigma of the Scientific Revolution”
Inför föreläsningen med Anandi Hattiangadi 4/3:
Veckans begrepp och veckans frågor
Bonusmaterial
Vecka 11: Trosföreställningar och sekularitet för hållbar utveckling (?)
Under denna vecka behandlar läsningen dels idéer om hur religiositet och tro kan vara en kraft för hållbar utveckling, men också mer kritiska resonemang angående religionens roll i skapande av miljöproblem. På vilka sätt kan tro/religiositet bidra till miljömässig hållbar utveckling? Kan tro/religiositet också ha en negativ påverkan?
Genom läsningen av Pulido et. al (2019) ges vi också en nutida analys av hur rasistiska uttalanden, vit nationalism och avregleringen av miljön hänger ihop och hur de fenomenen förstärker varandra. Läsningen av denna text kommer (förhoppningsvis) ytterligare komplicera den bild av samhället som Hochschild Russel (2016) ger i kursboken.
Obligatorisk läsning
- Kursbok: Hochschild, Arlie Russell (2016), Strangers in their own land: anger and mourning on the American right, New York: The New Press. (Del 4)
- Konisky, D.M., (2018). The greening of Christianity? A study of environmental attitudes over time. Environmental Politics, 27(2), pp.267-291
- Pulido, L., Bruno, T., Faiver-Serna, C. and Galentine, C., (2019). Environmental Deregulation, Spectacular Racism, and White Nationalism in the Trump Era. Annals of the American Association of Geographers, 109(2), pp.520-532.
- White Jr, L., (1967). The historical roots of our ecological crisis. Science, pp.1203-1207.
- Wilkinson, K.K., (2012). Between God and green: How evangelicals are cultivating a middle ground on climate change. Oxford University Press.
Veckans begrepp och veckans frågor
Bonusmaterial
Vecka 12
Denna vecka har ni ingen obligatorisk läsning eftersom ni behöver tid för att färdigställa era skrivuppgifter!